Åbent brev til Søren Bønnelykke

 

Du skal have tak for at du vil kæmpe for en forsat togdrift mod Bornholm.

Jeg er en af dem der med stor fornøjelse benytter toget 15- 20 gange om året, i forbindelse med rejser til sjælland (læg lige mærke til at der ikke stod KBH) 

Jeg står i lære som fyrværker i Kokkedal og har stor fornøjelse af at kunne sætte mig ind i toget i Ystad og stille og roligt med god benplads,  bord,  læselys, wc, -kontrollør som kender, eller skaffer oplysning om andre togtider-, musik i hovedtelefonen strøm til min Pc, osv.

Normalt skifter jeg tog i Københavns lufthavn, -hvor det kun er et spor, jeg er ikke så begavet at jeg kan overskue alle de mange spot på hovedbanegården , endsige finde spor 26 som i sig selv er en landsforvisning,- Toget mod nordsjælland kommer hurtigt efter og kører ind på hovedbanegården og videre op langs kystbanen. Og i løbet af ½ time er jeg i Kokkedal. Det kan da ikke gøres bedre.

Prisen ? Den gider jeg ikke en gang regne på, komfort vinder langt i dette tilfælde, men jeg glæder mig over at billetten ikke er udstedt til KBH men en station i Hovedstadsområdet, rent 10/4.

Alternativet til denne tur er ”Bussen” hvor man sidder klemt ned i et sæde, med benene trukket op under sig (jeg er en stor dreng) uden læselys – men kan man få folk til at sove undervejs lægger man jo heller ikke mærke til de overhalinger chaufføreren laver undervejs, eller at han sidder og snakker i telefon for at fortælle som en glad dreng hvor mange der er med i bussen og at han nok er fremme om ca 15-16 min.

Efter denne mere eller mindre rystende oplevelse bliver man sat af på et uoverdækket gadehjørne i København og i blæst og regn, venter på at kunne få sin bagage for derefter at må slæbe sig over til Hovedbanegården, - det gør faktisk de fleste-,

Når der så i avisen kommer oplysninger frem om at der er underskud på togdriften og der er fare for at den bliver stoppet så stiller jeg mig selv et par spørgsmål:

 

Bornholmerbussen  brokker sig over at der er konkurranceforvridende  at DSB kører med underskud, vi har tidligere hørt Jørgen Andersen udtale at det ikke er nødvendig at sætte prisen op, fordi det går strygende. Kan vi så ikke slippe for at høre på den begærlighed om at DSB skal lukke og Bornholmerbussen skal have monopol på busdrift.

Mit råd er tag toget, det er lidt dyrerer men, du får meget mere for pengene, specielt når du skal vider rundt på Sjælland.

Til Søren Bønnelykke, godt gået- når den direkte linie kommer, sparer vi ca ½ time i forhold til bussen-, og så skal passagererne nok komme i stort tal, så lad os køre som en slags forsøgsrute.

 

Ups!! Der kom jeg vist til at skrive at jeg en gang imellem tager hurtigruten til Sjælland, Jeg må så lige skynde mig at skrive at helst tager natbåden hjem igen. Jeg har ikke oplevet væsentlige forsinkelser med toget, Det har kun været Villum Clausen, der har afgjort om jeg kom af sted.

 

Lad os kæmpe for de store gode færger  som Jens Kofod og Poul Anker kæmpede for os  i 1658.

 

Jens Ole Fassel

Smedegård,Rutsker